Slyngetrening

Slyngetrening er styrketrening med treningsøvelser utført i slynger. Treningsformen har utgangspunkt i fysioterapi. Treningen brukes ofte i rehabilitering og opptrening etter skade, men er også effektiv trening av både bevegelsesmuskulatur og støttemuskulatur. Øvelser og trening av muskelgrupper som normalt hindres av tyngdekraften kan gjøres med mindre kraft ved bruk av slynge og dermed gi mulighet for trening som ellers ville være umulig.

 

Noen av målene ved slyngetrening er å:

• 1. Øke funksjonell muskelstyrke og muskelutholdenhet

• 2. Bedre koordinasjonen og balanse

• 3. Forhindre og forebygge skader

• 4. Utvide mulighet til forskjellige øvelser til tross for svak muskulatur. 

 

Ved at styrkeøvelsene gjøres i slynger må kroppen jobbe med alle musklene rundt et ledd for å stabilisere og kunne holde balansen. Slik trenes muskelsamspillet på en annen måte, og både de store bevegelsesmusklene og de små støttemusklene aktiveres i et samspill. Øvelsene har stor overføringsverdi til situasjoner i idrett og hverdagsliv og kalles derfor ofte for funksjonell styrketrening.

 

Har du personlige treningsmål eller ditt idrettslag en satsninggruppe av utøvere eller trenere som ønsker mer innsikt i denne typen trening? Da kan fysioterapeutene ved Tonus være behjelplige med å skreddersy et opplegg som passer deg og din idrett. Ta kontakt på telefon eller epost for ytterligere informasjon om treningsformen.

Online-booking Karoline

Ønsker du å forsøke denne treningsformen, book en time online her

Send oss en epost med dine spørsmål

Ring til oss